סיום כתיבת ספר היא דבר מרגש ומיוחד ויש מי שמשווים זאת אפילו ללידה. מביאים יצירה חדשה לעולם. בין אם מדובר על רומן, ספר ילדים או ספר מתח, מדובר בפרויקט שדורש השקעה פיזית, נפשית ומחשבתית רבה לאורך חודשים ואף שנים. אבל סיום כתיבת הספר הוא לא סוף התהליך כולו. כעת יש להוציא לאור את הספר ולחשוף אותו לקוראים. גם את החלק הזה תוכלו לעשות באופן עצמאי.
כתיבה של ספר מכל סוג שהוא היא פרויקט רציני שנמשך זמן רב. סיום הכתיבה, העריכה וההגהה של הספר מביאים אותו למצב של בשלות לצאת לאור ולהימכר לקוראים שמעוניינים בכך. גם כאן, כמו בתהליך הכתיבה, כבר אין צורך לפנות להוצאות לאור כדי שיעשו זאת עבורכם, ואתם מוזמנים לעשות זאת בכוחות עצמכם.
מדוע כדאי להוציא לאור ספר ללא הוצאה לאור?
במשך שנים ארוכות הדרך היחידה להוציא ספר לאור בישראל (כמו ברוב העולם) הייתה אך ורק באמצעות פניה להוצאה לאור גדולה ומוכרת שתסכים להשקיע בספר זמן וכסף. הרוב הגדול של הסופרים זכו לתשובה שלילית לגבי השקעה בהם ולעתים הספר כולו נגנז חזרה למגירה בשל כך.
הסיבה לכך היא שעלויות הדפסת הספר, פרסום ויחסי ציבור שלו, הפצה לחנויות, טיפול בלקוחות וכן הלאה, דרש השקעה רבה יחסית וההוצאות העדיפו להשקיע בסופרים מוכרים או בפורצי דרך עם ספר שמאוד מצא חן בעניי העורך הראשי של ההוצאה. כל התהליך המורכב וההשקעה שנדרשה בפרויקט, הובילו לכך שהסופר נאלץ לוותר בד"כ על השליטה בגורל הספר שלו ולהעביר אותו לידיים של הוצאת הספרים.
הסופר נותר רק עם ציפייה לשמוע מתי הספר שלו יודפס, אם בכלל, ומתי יופץ לחנויות. הרווח ממכירת הספר היה שולי יחסית לסופרים עם ספר ביכורים ולכן עבור רבים היה מדובר בתחביב או הגשמה של חלום ולא יותר מכך. העידן הדיגיטלי החדש שינה את כללי המשחק וכיום כל אחד יכול להוציא לאור את הספר שלו בצורה עצמאית ובהשקעה קטנה יחסית.
איך האינטרנט והטכנולוגיה שינו את המצב?
העידן הדיגיטלי החדש, עם התפתחות טכנולוגית שמאפשרת הדפסת ספרים במכונות דיגיטליות מתקדמות, בהשקעה קטנה יחסית של הדפסת ספרים בכמויות קטנות ומבלי להתחייב לכמויות של הדפסת אלפי עותקים מהספר במכונות אופסט (כדי שהעלות לספר תהיה כלכלית), מאפשרת לכל סופר להדפיס ולהוציא לאור את הספר שלו.
האינטרנט משלים את המהפכה שנוצרה בתחום בכמה מישורים. ראשית כל ניתן להקים קהילה סביב הספר עוד בתהליך הכתיבה שלו או בכלל לפרסם אותו באתר של מימון המונים ולגייס מראש כסף להדפסת הספר בסיום התהליך. בדרך זאת יוצרים קהל יעד לרכישת הספר ופרסום שלו מראש וכמעט ללא עלות. אפשר כמובן גם להשקיע בפרסום ממומן ברשתות חברתיות כדי להגיע לקהל היעד של הספר (חובבות בישול לספר בישול, הורים לילדים קטנים לספר ילדים וכן הלאה).
מעבר לכך אפשר למכור את הספר עצמאית מאתר אינטרנט של הסופר או דף נחיתה ייעודי לשם כך, כל אלו גם כן בהשקעה נמוכה יחסית ועם אפשרות של סליקה און ליין ושירות משלוחים מהיום למחר כמעט בכל הארץ.
הדפסת ספרים בודדים כל פעם מחדש על פי קצב המכירות מאפשרת שליטה בהוצאות וניהול כולל של הדפסת ספרים בזול יחסית לאופציות שהיו בעבר, כך שהעלות של כל עותק אולי מעט גבוהה יותר ביחס לדפוס אופסט כפי שנהגו להדפיס ההוצאות לאור הגדולות, אך ההשקעה הכוללת או הסיכון של הסופר נמוכים הרבה יותר. כל זאת מבלי לציין שכל הרווחים ממכירת הספר עוברות לידי הסופר עצמו וללא מתווכים מיותרים בדרך.